امام جمعه شیراز در همایش ملی «زن، جامعه، امنیت» تاکید کرد : در مورد مساله حقوق زنان، ما باید مدعی و مطالبه‌گر از غرب باشیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در همه عرصه‌ها زن ایرانی ‌مسلمان فعالیت‌ می‌کند و مایه افتخار می‌شود و شما که پرچمداران تمدن اسلامی ایرانی هستید، شما بانوان باید مطالبه‌گری کنید و نسبت به تمدن اروپایی مدعی باشید.

امام جمعه شیراز در همایش ملی «زن، جامعه، امنیت» تاکید کرد : در مورد مساله حقوق زنان، ما باید مدعی و مطالبه‌گر از غرب باشیم

به گزارش مؤسسه فرهنگی قرآن پژوهان شمال از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز 28 اردیبهشت در همایش ملی «زن، جامعه، امنیت» که به همت مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر فارس در شیراز برگزار شد اظهار داشت: در همه عرصه‌های فرهنگی سیاسی ورزشی هنری، زن ایرانی ‌مسلمان فعالیت‌ می‌کند و مایه افتخار می‌شود و پرچم ایران اسلامی را در جهان برافراشته می‌کند و شما که پرچمداران تمدن اسلامی ایرانی هستید، شما بانوان باید مطالبه‌گری کنید و نسبت به تمدن اروپایی مدعی و طلبکار باشید.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه 82 سوره مبارک انعام می فرماید:«الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ. آنان که ایمان آورده و ایمان خود را به ستمی نیالودند ایمنی آنها راست و هم آنها حقیقتا هدایت یافته‌اند.»

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس بیان کرد: سرلشکر مصطفی ایزدی و دوستان ایشان در شیراز به ویژه سردار سیروس سجادیان با این همایش یک حرکت ایجابی برای اثبات جایگاه رفیع زن در جامعه اسلامی شروع کردند و اگر بتوانیم پیام این همایش را خوب منعکس کنیم یک حمله به مواضع سست تفکر و تمدن غربی سازماندهی شده است که باید از این جهت به صاحبان این فکر و کسانی که این مجمع را به راه انداختند تبریک بگوییم و چون نزدیک به ایام میلاد حضرت معصومه(س) هستیم باید بگویم که پاداش شما را انشاالله حضرت معصومه (س) عنایت بفرماید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان نکاتی در خصوص زن و امنیت اجتماعی خاطرنشان کرد: همه ما ضرورت و اهمیت امنیت را در ابعاد مختلفش از امنیت اخلاقی و سیاسی تا امنیت اجتماعی را قبول داریم، چیزی که در تمدن اروپایی مطرح است در مورد زن و امنیت اجتماعی آن است که زن‌ها به عنوان شهروندان جامعه آنها حق دارند از امنیت برخوردار باشند یعنی عمده حرف تمدن اروپایی همین بوده است که زن حق دارد از امنیت اجتماعی بهره‌مند باشد و بر روی این موضوع بسیار تبلیغ می‌کنند و از این جهت به نظر خودشان پیشرفته ترین امت‌های دنیا هستند اما به نظر می‌آید ما در دین و تفکر خودمان خیلی فراتر از این رفته ایم و اینکه زن حق دارد از امنیت اجتماعی بهره‌مند باشد جزء بدیهیات و اولیات دین ما هست.

در تفکر اسلامی زن ضامن و ایجاد کننده امنیت اجتماعی است

آیت الله دژکام افزود: قرآن کریم برای این جهت امنیت بین زن و مرد تفاوتی قائل نیست و چقدر صحبت فرموده و برای همه آنها حق قائل شده است. مثلا در سوره مبارک احزاب که می فرماید «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَات» یا در سوره انعام «الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ» یعنی امنیت برای مومنی که ستم نکند مسلما حاصل است، امنیت دنیا و امنیت آخرت و این ویژگی تفکر دینی ما هست و جای تردیدی در آن نیست.

امام جمعه شیراز افزود: بنده در مورد بُعد دیگری از این مسئله نکاتی بیان می‌کنم که نقش زن در تولید امنیت اجتماعی است. اگر امنیت ایجاد شد اروپایی‌ها می‌گویند زنان بهره‌مند باشند اما در عالم اسلام زن تولید کننده امنیت هم حساب شده است و در ایجاد امنیت اجتماعی نقش زنان بسیار ویژه است و ما باید به این قضیه بپردازیم.

مطالبه‌گری حق بین طرفینی است و مطالبه‌گران خود نیز پاسخگو باشند

وی افزود: اول باید یک قاعده را بپذیریم که اگر جامعه از افراد مختلف زن و مرد تشکیل شده است هر کدام که حق دارند از مواهب اجتماعی بهره مند باشند وظیفه دارند برای تقویت مواهب اجتماعی تلاش کنند.همیشه حق و تکلیف با یکدیگر ملازمه دارد و نمی شود کسی حق داشته باشد اما تکلیف نداشته باشد.حق طرفینی است و یک حق به کسی می‌دهند در قبال آن یک وظیفه نسبت به کسی که حقش را نگه می دارد پیدا می‌کند و این قاعده را باید مکررا مرور کنیم و اینگونه نباشد که عده‌ای مطالبه‌گری را شروع کنند اما احساس نکنند که خود نیز موظف هستند، اگر مطالبه دارید از طرفی هم وظیفه دارید.امیرالمومنین علی(ع) فرمود که حق طرفینی است.

در ایجاد امنیت اجتماعی همه باید سهیم باشند

وی تشریح کرد: به همین نسبت که حق برای کسی است موظف است حقی را نسبت به دیگران ادا کند. پس اگر می‌خواهیم امنیت اجتماعی ایجاد کنیم و زن و مرد از این امنیت بهره مند باشند در تولید امنیت اجتماعی هم زن و مرد باید سهیم باشند؛ یعنی اگر بنا است حق را مراعات‌ کنیم همه باید در تولید امنیت سهیم و در بهره‌برداری از آن شریک باشند و این نکته را مدنظر داشته باشیم که همه آحاد جامعه اسلامی در تولید امنیت اجتماعی باید احساس وظیفه کنند.

آیت الله دژکام افزود: از طرف دیگری اگر کسی بیاید امنیت اجتماعی را تهدید کند و این قاعده دوم است که این دو قاعده را از نظر حقوقی یاد بگیریم مسائل ما حل می شود. اگر کسی چه زن چه ‌مرد امنیت اجتماعی را تهدید کند از نظر قرآن‌ کریم چنین کسی بیمار است و خدای متعال در قرآن کریم در رابطه با حرف زدن ما با یکدیگر دستورات لازم را داده است و فرموده طوری صحبت نکنید تا کسی که بیمار است طمع کند اما بیمار بودن کسی دلیل نمی شود دیگران به ناامنی اجتماعی دامن بزنند.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: خدای متعال در سوره احزاب می‌فرماید «فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» یعنی طرف مقابل بیمار است اما تو کاری انجام بده که باعث ناامنی نشود.

وی افزود: در جامعه ما چه شده است که باعث شهادت یک جوان مثل شهید الداغی می شود؟ در ایجاد امنیت اجتماعی همه باید سهیم باشند و نمی توانیم به بهانه اینکه عده‌ای در این جامعه مریض هستند آنها را مقصر بدانیم و بیخیال باشیم؛ امنیت را همه آحاد جامعه ایجاد می کنند و گناه آنکه بیمار است بیشتر است اما دیگری هم که مراقب نیست در این ناامنی سهیم است پس بانوان محترم طبیعتا باید این ‌نکات را در نظر داشته باشند.

آیت الله دژکام با اشاره به مساله  حجاب که این روزها مسئله جامعه ما است گفت: قرآن کریم وقتی توصیه به حجاب می‌کند و می‌فرماید «ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ»، به امنیت اجتماعی اشاره می‌کند و می‌فرماید خانم ها حجاب را نگه دارید تا به وقار و متانت از دور شناخته شوید و آنکه بیمار است ‌مزاحم نشود.

حجاب پرچم امنیت اجتماعی است و بانوان پرچمدار این امنیت هستند

وی افزود: در تولید امنیت دو جانب را می‌پاید، باید با کسی که ناامنی ایجاد می کند و بیمار است برخورد شود اما پیشگیری لازم است که رفتار بانوان به گونه ای باشد که فرد بیمار متوجه باشد با چه کسی طرف است.

حجاب پرچم امنیت اجتماعی است و بانوان پرچمدار این امنیت هستند و امنیت اخلاقی و اجتماعی را ایجاد می‌کنند و از این جهت سر همه منت می گذارند. همه بزرگوارانه در ایجاد امنیت اجتماعی مشارکت کنیم و این صحنه ها را رها نکنیم.

تبرج و جلوه‌گری و خودنمایی باعث ناامنی اجتماعی می‌شود

وی تشریح کرد: یک آیه دیگری از قرآن کریم به یاد خود بیاوریم که خدای متعال در آیه 33 سوره احزاب می فرماید «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى»، یعنی خانم ها رفتار دوران جاهلیت را تکرار نکنند. در دوران جاهلیت تَبَرُّج به معنای جلوه‌گری بوده است و این جلوه گری را اگر درجامعه ایجاد کردیم ناامنی ایجاد می شود و امنیت اجتماعی لطمه می‌خورد و برای ایجاد امنیت اخلاقی و اجتماعی باید جلوی تَبَرُّج را بگیریم.

امام جمعه شیراز افزود: چیزی که متاسفانه در تمدن اروپایی و آمریکایی معاصر ما بسیار میدان دادند همین تَبَرُّجَ است و اوج تمدن  غربی را با تَبَرُّج زنان می بینید وگرنه گذشته آنها را که ادعای خدایی نداشتند ببینید، عموما پوشیدگی دارند و نوع لباس‌ها پوشیده است و در پوشش و لباس قانون دارند اما چه شد در ۱۲۰ سال گذشته که فرعونیت آنها بروز کرد؟

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرماید ما از تمدن غربی طلبکار هستیم و تمدن اروپایی و آمریکایی معاصر ما بدهکار است به بشریت و خیانت کرده به بشریت. آمار گذشته و امروز مسائل ناامنی اخلاقی و اجتماعی را بررسی کنید و ببینید چه بر سر بشریت آورده اند؟ این ظلم را سردمداران تمدن آمریکایی و اروپایی باید پاسخگو باشند، اما امروز مسئله را برعکس نشان می‌دهند و امثال کمسیون حقوق بشر و دفاع از زنان راه‌اندازی می کنند.

می‌شود زن هم فعالیت اجتماعی داشته باشد هم پوشش و حیای خود را حفظ کند

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس افزود: امروز400 بانوی فعال اجتماعی دراین همایش دعوت شده‌اند که مایه افتخار ما هستند. چطور زن نمی‌تواند با حفظ حریم خود و کمک دادن به امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه حضور داشته باشد؟ در ابعاد مختلف از استادی دانشگاه تا عرصه فعالیت های تولیدی خانگی و… درهمه عرصه‌ها زن ایرانی ‌مسلمان فعالیت‌ می‌کند و مایه افتخار می‌شود و شما که پرچمداران تمدن اسلامی ایرانی هستید، شما بانوان باید مطالبه‌گری کنید و نسبت به تمدن اروپایی مدعی باشید.از زبان شما که در همه عرصه ها حضور دارید باید شنیده شود و مطالبه کنید که می شود زن فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما امنیت اخلاقی و اجتماعی را هم ضمن فعالیت خود تولید کند.

وی افزود: در انتها از بانوانی که پلیس هستند تشکر می‌کنم. نقش زنان پلیس در ایجاد این امنیت اجتماعی بسیار است و اگر حضور نداشته باشند بسیاری از قوانین اجرا نمی شود. تک تک شما بانوانی که در هر گوشه جامعه فعالیت می‌کنید از یک جهت در ایجاد امنیت اجتماعی منت سر همه جامعه دارید و بانوان پلیس به صورت ویژه و از همه تشکر می‌کنم و امیدوارم این حرکت ارزشمند دوستان در مجموعه امر به ‌معروف و نهی از منکر که یک حرکت ایجابی است موفق باشد.

آیت الله دژکام افزود: حقوقی که اسلام برای زن قرار داده است به نفع بشریت و به نفع خود بانوان است و برتر و پیشرفته تر از چیزی است که تمدن اروپایی می گوید و اگر بر روی امنیت اجتماعی و سهم زنان در ایجاد این امنیت کار کنیم حرف بسیار داریم آن هم برعلیه متفکرین اروپایی که بشریت را به یک لجنزار دعوت می‌کنند و امیدواریم بیش از پیش از محضر اندیشمندان و اهل فکر در این زمینه بهره مند شویم.

وی در پایان گفت: بنده قدردان همه شما فرزندان و دختران عزیز خودم در شهر شیراز هستم و امیدوارم انشاالله همه سعادتمند شوید و نگذارید اسلام غریب شود که اگر اسلام غریب شود پیش امام زمان(عج) خجالت‌زده خواهیم بود، بیایید تا امروز کمک داده اید و انقلاب و نظام را جلو آورده ایم و باز کمک دهید و همه نیت کنید تا به غریبی اسلام در جامعه تن ندهیم.

پایان پیام/ ف

دیدگاهتان را بنویسید