جمهوری آذربایجان گاز قره‌باغ را قطع کرد

دولت جمهوری آذربایجان بار دیگر گاز منطقه ارمنی‌نشین در منطقه قره باغ کوهستانی را قطع کرد.

جمهوری آذربایجان گاز قره‌باغ را قطع کرد

به گزارش گروه بین‌الملل مؤسسه فرهنگی قرآن پژوهان شمال، رسانه‌های ارمنستانی چهارشنبه شب به وقت تهران گزارش کردند که جمهوری آذربایجان بار دیگر عملیات تنها خط لوله انتقال گاز از ارمنستان به بخشس ارمنی نشین «قره باغ کوهستانی» را مختل کرد.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» به دنبال این اقدام باکو، این منطقه در آینده‌ای نزدیک با کمبود  سوخت و گاز  مواجه خواهد شد.

به نوشته این وبگاه، جمهوری آذربایجان با این نوع رفتار و  قطع گاز ارمنستان به منطقه ارمنی نشین قره باغ کوهستانی در هوای سرد قصد ایجاد مشکل و شرایط اضطراری را دارد. این منطقه ۱۲۰ هزار نفر جمعیت غیر نظامی دارد.

جمهوری آذربایجان از زمان بسته شدن غیرقانونی مسیر راهبردی «لاچین» در دسامبر ۲۰۲۲، به طور دوره‌ای گازرسانی را مختل کرده است.

این منطقه اخیرا نیز به دنبال اقدامات سران باکو با کمبود مواد غذایی مواجه و مجبور شد سیستم کوپنی را راه اندازی کند. مقامات این منطقه تصمیم گرفتند فروش برخی مواد غذایی اساسی و سایر اقلام را که با کمبود مواجه هستند، محدود و از سیستم سهمیه بندی استفاده کنند.

«نارین آقابالیان» سخنگوی قره باغ کوهستانی گفت: «از کوپن‌های جیره بندی فقط می‌توان برای خرید محصولات ضروری استفاده کرد. ما به موضوع تامین مواد غذایی مردم ادامه خواهیم داد.»

«روبن واردانیان» مقام ارشد منطقه قره باغ  نیز گفت که این منطقه ارمنی نشین برای محاصره طولانی مدت آماده می‌شود و در مقابل فشار جمهوری آذربایجان سر فرود نمی‌آورد.

باکو در هفته‌های گذشته به دلایل واهی مسیر مهم لاچین به قره باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره باغ است. این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبرو شده به طوریکه وزارت امور خارجه فرانسه از متحدان ارمنستان، با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شده است.

روسیه نیز بارها از باکو خواسته به مسدود بودن غیر قانونی مسیر لاچین خاتمه دهد، اما مقامات باکو تاکنون دست از اقدامات خود برنداشته‌اند(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید