عضو تیم ملی کبدی ایران: باشگاه تخصصی نداریم/ در سالن بدنسازی تمرین می‌کنیم!

عضو تیم ملی کبدی ایران خواستار در نظر گرفتن یک باشگاه تخصصی کبدی با حداقل امکانات توسط مسؤولان ورزشی استان می‌شود و تاکید دارد که کبدی جای پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

عضو تیم ملی کبدی ایران: باشگاه تخصصی  نداریم/ در سالن بدنسازی تمرین می‌کنیم!

 مؤسسه فرهنگی قرآن پژوهان شمال مازندران  ـ سرویس ورزشی| کَبَدی یا زو یک بازی و ورزش است که بیش‌تر در هند و پاکستان و ایران رواج دارد. سال ۱۳۸۱ برای نخستین‌بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شد. در بازی کبدی، هر تیم دارای ۱۲بازیکن (هفت نفر بازیکن اصلی و پنج نفر بازیکن ذخیره) است، تعویض در بازی در زمان های تایم اوت پزشکی و تایم مربی مجاز می باشد و محدودیت عوض کردن وجود ندارد، زمان بازی ۲ وقت ۲۰ دقیقه‌ای بوده و در صورت مساوی بودن دو تیم در آخر وقت قانونی پنج حمله از طرف دو تیم و چنانچه باز هم مساوی شدند حمله یک به یک پیگیری می‌شود، تا تیم برنده معلوم شود، وقت استراحت بین دو نیمه، پنج دقیقه است.

همانطور که گفته شد ایران یکی از سه کشوری است که در آن ورزش کبدی رواج دارد، اخیرا نیز در این بخش شاهد علاقه‌مندی زیادی بوده‌ایم تا جایی که دومین دوره مسابقات جهانی کبدی جوانان جهان در بخش پسران با حضور ۱۵ تیم از ۱۲ کشور به صورت رسمی در اسفند ماه جاری آغاز شد و تا نیمه اسفند ماه ادامه داشت. خبر خوب اینکه این دوره از مسابقات جهانی کبدی یک نماینده از مازندران داشت، ورزشکاری دهه هشتادی که حرفه‌ای زیادی برای گفتن دارد، (علی سورتچی) متولد و ساکن ساری عضو تیم ملی کبدی ایران است و پس از بازگشت از ارومیه، با انگیزه‌ای بیشتر به‌دلیل کسب رتبه دوم جهانی بیش از گذشته به تمرین می‌پردازد. سورتچی که در واقع عضو تیم کشتی نیز است در گفت‌وگو با فارس می‌گوید؛ ورزش حرفه‌ای را از کشتی و از ۹ سال پیش شروع کرده‌ام، از آنجایی که برادر مربی کشتی‌مان مربی ورزش کبدی بود پنج سال پیش وارد حوزه کبدی شدم.

به عقیده وی که کشتی‌گیر و کبدی کاری حرفه‌ای است، کسب مقام و رتبه‌های کشوری انگیزه ادامه ورزش را در او تا جایی افزایش داد که در دانشگاه رشته تربیت بدنی را انتخاب کرد و مشغول ادامه تحصیل است. سورتچی پس از کسب رتبه سوم کشوری در کبدی به تیم ملی دعوت شد و امسال نخستین حضور رسمی خود را با شرکت در مسابقات جهانی کبدی که در ارومیه برگزار شد تجربه کرد. این ورزشکار دهه هشتادی که هدفش شرکت در لیگ جهانی پورکبدی هندوستان به‌عنوان یک لژیونر است، تلاش و پشتکار را عامل موفقیت خود می‌داند و می‌گوید که قطعا هر موفقیتی به سختی به‌‌دست می‌آید، در کنارش حتما باید دوستانی ورزشکار داشته باشی تا مسیر را اشتباه نروی و خدای ناکرده درگیر اعتیاد و آسیب‌های دیگر نشوی.

به اذعان سورتچی کشتی ورزشی خیلی سخت و انفرادی بوده و اصلا قابل مقایسه با کبدی نیست، کبدی نیز نیاز به نیروی بدنی قوی و سرعت بالا دارد؛ اما او به هر دوی این ورزش‌ها علاقه‌مند است. وی با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت مازندران در حوزه کبدی، می‌گوید؛ در گذشته بیشتر کبدی کارهای موفق اهل ساری بوده‌اند؛ تا جایی که در حال حاضر دو کبدی کار مازندرانی در لیگ هند بازی می‌کنند.

سورتچی در بخش دیگری از سخنانش به نبود باشگاه ورزشی کبدی در ساری اشاره می‌کند، ناراحت است و می‌گوید؛ بزرگ‌ترین ضعف ورزش کبدی در ساری نداشتن باشگاه تخصصی کبدی است، ما باشگاهی نداریم، بعد از بازگشت از مسابقات خیلی ناراحت شدم، استعدادهای ما به‌دلیل نداشتن امکانات به باشگاه بدنسازی می‌روند. عضو تیم ملی کبدی ایران خواستار در نظر گرفتن یک باشگاه تخصصی کبدی با حداقل امکانات توسط مسؤولان ورزشی استان می‌شود و تاکید دارد که کبدی جای پیشرفت بیشتری خواهد داشت. گفتنی است؛ این روزها و در زمانی که دهه هشتادی‌ها در معرض آسیب‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی دشمنان قرار دارند، مشاهده قهرمانان ورزشی قوت قلب و مایه افتخار است، در بحث ورود نوجوانان و جوانان به مسیر اشتباه همه امکانات مهیاست اما برای ورود یک جوان بااستعداد به حوزه‌های ورزشی حتی شاهد امکانات حداقلی نیستیم و این موضوعی نیست که نادیده گرفته شود، از طرفی ورزش کبدی رشته خاصی است که علاقه‌مندان محدودی دارد اگر امکانات نباشد رفته رفته شاهد کمرنگ شدن فعالیت در آن در بین دیگر رشته‌های ورزشی خواهیم بود. پایان پیام/۸۶۰۴۸/م        

دیدگاهتان را بنویسید