موجودیت «اسرائیل» روی خط زلزله؛ عوامل فروپاشی پررنگ‌تر از همیشه‌ به نظر می‌رسد

گزارش‌ها از درگیری‌های فزاینده بین مقامات رژیم صهیونیستی و تظاهرات خیابانی علیه کابینه جدید تل‌آویو، حاکی از آن است که سرزمین‌های اشغالی وارد فاز جدی‌تری از بحران شده و زمزمه‌هایی از جنگ داخلی به گوش می‌رسد.

موجودیت «اسرائیل» روی خط زلزله؛ عوامل فروپاشی پررنگ‌تر از همیشه‌ به نظر می‌رسد

به گزارش گروه بین‌الملل مؤسسه فرهنگی قرآن پژوهان شمال، پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱»، در گزارشی از درگیری‌های سیاسی مقامات رژیم صهیونیستی و همچنین تظاهرات خیابانی علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و کابینه جدید تل‌آویو نوشت و تاکید کرد که سرزمین‌های اشغالی، وارد جنگی داخلی شده که تاکنون در این ابعاد و گستردگی دیده نشده است. در ادامه مشروح این گزارش را می‌خوانیم:

سزار نتانیاهو

در جریان ردوبدل شدن بی‌سابقه تهدیدات بین مخالفان و کابینه راست‌گرای جدید تل‌آویو به رهبری «بنیامین نتانیاهو» همه نگاه‌ها در سرزمین‌های اشغالی به تظاهراتی معطوف شده است که توسط مخالفان در شامگاه شنبه در تل آویو برگزار شد. در پی این تظاهرات، برای اولین بار عبارات «جنگ داخلی»، «زلزله مردمی» و «مملکت را به آتش کشیدند» به طور جدی در بین شهرک‌نشینان و اشغالگران شنیده شد. 

و از بالای هرم سیاسی تل‌آویو، چه کابینه و چه اپوزیسیون، این مواضع و بیانیه‌ها صادر شد و «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی ، زنگ خطر را با گفتن این جمله که «این دوره حساس و انفجاری در افکار عمومی پدید آمده است» به صدا درآورد. از زمانی که کنست دو هفته پیش به کابینه به اصطلاح «راست‌گراترین دولت اسرائیل» اعتماد کرد، اپوزیسیون اعلام کرد که در برابر اجرای سیاست‌های این کابینه سکوت نخواهد کرد.

مناقشه‌ای که معمولاً در رژیم صهیونیستی بر سر موضع در قبال مسئله فلسطین یا عملیات نظامی خارج از مرزها است، اکنون به بحث بر سر آن چیزی تبدیل شده است که مخالفان «جوهر دموکراسی» می‌نامند. احزاب میانه رو و چپ نگران تسلط احزاب مذهبی و ملی‌گرای راست بر افسار قدرت در سرزمین‌های اشغالی هستند. اپوزیسیون آنچه را که کابینه در حال حاضر انجام می‌دهد، «کودتا» می‌دانند و نسبت به «جنگ داخلی» هشدار می‌دهند؛ از این رو از اسرائیلی‌ها می‌خواهند تا برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند.

این اختلاف با اعطای اختیارات وسیع کنست به رهبر حزب راست افراطی «قدرت یهود» یعنی «ایتمار بن گویر» به عنوان وزیر امنیت داخلی آغاز شد. اختلافاتی که با اظهارات نمایندگان احزاب راست مذهبی در مورد اجرای قوانین یهود در کشور که منجر به اعلام طرح اصلاح قضایی توسط وزیر دادگستری «یاریو لوین» ادامه پیدا کرد؛ او یکی از رهبران حزب «لیکود» به رهبری نتانیاهو است.

اما سرعت مناقشه افزایش یافت و «تسویکا فوگل» عضو کنست از حزب قدرت یهود، روز سه شنبه خواستار دستگیری «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق و «بنی گانتز» وزیر جنگ او به اتهام «خیانت» شد. این فراخوان همزمان با تهدید بن گویر به استفاده از ماشین‌های آب‌پاش پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان ضد دولتی و دستگیری کسانی بود که می‌گفتند در جریان اعتراضات خیابان‌ها را مسدود خواهند کرد. روز سه‌شنبه، یک فعال جناح راستی سعی کرد تظاهرکنندگان را در شهر بئر السبع (جنوب) زیر بگیرد؛ او قبل از دستگیری فریاد می‌زد: «چپ‌ها!»

خونریزی

در سرمقاله روزنامه عبری «هاآرتص» در روز چهارشنبه هفته گذشته، نوشته شده بود: «زمانی فرا رسیده است که دولت تظاهرکنندگان را در معرض خطر خونریزی قرار می‌دهد». در ادامه مقاله نوشته شده بود: «معلوم نیست معترضان باید از چه کسی بیشتر بترسند: تماشاگران بی‌احتیاطی که می‌دانند تحت رهبری بن‌گویر چراغ سبزی برای حمله به چپ‌ها داده شده و یا پلیسی که از وزیر مسئول آن‌ها (بن‌گویر) دستور دریافت کرده تا پاسخ سختی به تظاهرکنندگان ضد دولتی بدهد».

این روزنامه گزارشش را این‌گونه ادامه داد: «وقتی دولت مخالفان و اقلیت‌های خود را تهدید کرده و پلیس را به محدودکردن آزادی بیان، سرکوب اعتراض و اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌تر هدایت می‌کند، آن‌ها را در معرض خطر خونریزی قرار می‌دهد… مردم نیز همین را درک می‌کنند».  جنگ داخلی

گانتز روز دوشنبه هفته گذشته در توییتی هشدار داد که اگر دولت به برنامه‌های خود در مورد اصلاح سیستم قضایی ادامه دهد، برای آغاز «جنگ داخلی» فشار می‌آورد و از اسرائیلی‌ها خواهد خواست تا برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند و کابینه را مثل یک زلزله لرزانند. بن‌گویر با انتشار پستی به او اینگونه پاسخ داد: «تهدید به جنگ داخلی نکن! شما قدرت را از دست دادید، باید این را بپذیرید. جنگ داخلی نخواهد شد؛ شما می‌توانید اعتراض و یا انتقاد کنید، اما نمی‌توانید مردم را تحریک کنید… این شیبی خطرناک است!».

بن‌گویر با اشاره به توسل به زور نسبت به سرکوب معترضان گفت: «سال‌هاست که سیاست تبعیض بین راست‌گرایان، مذهبی‌ها و چپ‌گرایان در تظاهرات‌ها اجرا می‌شود. وقتی معترضان راست‌گرا و مذهبی جاده‌ها را مسدود می‌کنند، با سیاست‌های تحمل صفر مواجه می‌شوند: پراکندگی شورش، افزایش نیروها و دستگیری‌های دسته‌جمعی».

به گفته بن‌گویر، اما «وقتی چپ‌ها به خیابان‌ها می‌آیند و آن را مسدود می‌کنند، ما این را نمی‌بینیم. تظاهرات نوع A و B، آزادی بیان برای همه و جلوگیری از شورش برای همه». مخالفان، اظهارات بن‌گویر را تهدیدی برای تظاهرکنندگان حامی خود تلقی کردند. 

لاپید روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: «بن‌گویر می‌گوید که از ماشین‌های آب‌پاش علیه تظاهرکنندگان ما استفاده خواهند کرد. فوگل، عضو کنست می‌گوید گانتز باید به جرم خیانت دستگیر شده و به زندان انداخته شود. در دانشگاه‌ها، آن‌ها سعی دارند دانشجویان ما را زیر پا له کنند؛ زیرا دانشجویان معترض‌اند و از حق خود برای آزادی بیان استفاده می‌کنند». نابودی دموکراسی

در حالی که نتانیاهو اظهارات نماینده کنستی را که خواهان دستگیری لاپید و گانتز بود، رد کرد اما به مخالفان نیز حمله کرده وپیامی طعنه‌آمیز به آن‌ها داد. وی در توئیتی نوشت: «در یک کشور دموکراتیک، رهبران مخالف دستگیر نمی‌شوند؛ همانطور که شما وزرای دولت ما را نازی خطاب نمی‌کنید، دولت یهود را رایش سوم نمی‌خوانید و از شهروندان نمی‌خواهید به شورش‌های داخلی بروند!».

لاپید با توئیتی به او پاسخ می‌دهد: «نتانیاهو، در کشوری دموکراتیک که شهروندان یا سیستم قضائی طعمه نیستند. تو به نخست وزیری ضعیف تبدیل شده‌ای که از ترس شرکای افراطی‌اش به خود می‌لرزد. آن‌ها اسرائیل را به سمت فروپاشی سوق می‌دهند؛ این جاست که می‌بینیم چگونه دموکراسی در یک روز از بین می‌رود».

گانتز نیز در توئیتی به وی پاسخ داد و گفت: «نتانیاهو، اسرائیل به اجماع گسترده نیاز دارد نه ادامه تحریک و اعتراض». او ادامه داد: «اقدامات شما علیه حمایت از حقوق فردی و بر خلاف اصول اولیه دموکراتیک در اقدامات میدانی رخنه کرده است. من از شما می‌خواهم که حمله به تظاهرکنندگان و بیانیه‌های تند را محکوم کنید و برای تعمیق اختلافات تلاش نکنید».  هشدار رئیس

همه این اتهامات متقابل، که برخی از آن‌ها بی‌سابقه هستند، «اسحاق هرتزوگ» رئیس‌ رژیم صهیونیستی را بر آن داشت تا زنگ خطر را به صدا درآورد. وی شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته در توئیتی نوشت: در چند روز گذشته با بسیاری از طرف‌ها همکاری و گفت‌وگو کرده‌ام و هر کاری انجام داده‌ام تا گفت‌وگوهای آبرومندانه و محترمانه‌ای به امید دستیابی به تفاهم گسترده‌تر داشته باشیم». 

هرتزوگ با دعوت به «آرامش روح و فرونشاندن آتش» از «مقامات منتخب» و بقیه شهرک‌نشینان از همه بخش‌های عمومی و طیف‌های سیاسی خواست تا خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهند.  پایان پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید