پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| درآمد نورانی و پاک / دریافت تسهیلات در قالب جهاد روشنایی

یکی از قابلیت‌های خراسان جنوبی در کنار توانمندی‌های مختلف، بهره مندی از انرژی های پاک و ارزانی چون آفتاب و باد است که اگر از این انرژی‌ها به درستی بهره‌گیری شود، می‌تواند این استان را علاوه بر تبدیل کردن به قطب تولید این انرژی‌ها، در اقتصاد نیز سرآمد کند.

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| درآمد نورانی و پاک / دریافت تسهیلات در قالب جهاد روشنایی

مؤسسه فرهنگی قرآن پژوهان شمال– خراسان جنوبی؛ استان خراسان جنوبی به واسطه موقعیت اقلیمی مطلوب با روزهایی که اغلب آفتابی هستند بهترین مکان برای تولید انرژی خورشیدی باشد، روزهایی روشن که می‌تواند ممر درآمدی باشد و روشنی‌بخش شب تار زندگی‌هایی که درگیر فقر هستند و بیکاری. بهره‌گیری از آن چه خدا رایگان برای استفاده بشر در اختیارش نهاده، بهترین ایده و خلاقیت برای کسب و کار است یعنی کاری که آقای «زارعی» در روستای برج محمد قاینات انجام داده و با نصب پنل‌های خورشیدی در کنار فعالیت کشاورزی و دامداری که دو دهه قهر طبیعت برای آن رمقی باقی نگذاشته؛ منبع درآمدی پاک و نورانی برای خود و خانواده‌اش بنا نهاده است. ابتدا در برنامه داشت تا نیروگاهی ۱۰۰ واتی در «برج محمد» نصب کند اما وقتی کارمزد بالای تسهیلات بانکی را دید از آن صرف نظر کرد و تنها به نصب پنل‌های ۶ کیلوواتی آن هم با دو کنتور برقی که داشت اکتفا کرد.

اما آن چه سبب شد تا مصمم به انجام این کار شود تسهیلاتی بود که با کارمزد کم از بسیج سازندگی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان دریافت کرد و با آورده‌ای که خودش داشت یک نیروگاه کوچک ۶ کیلوواتی در روستا ایجاد کرد. دریافت مجوز یک نیروگاه کوچک دیگر هر چند مجوز یک نیروگاه کوچک دیگر به همین اندازه را دارد اما چون هزینه تسهیلات بانکی بالا رفت و در مقایسه با ۱۰ ماه قبل که اقدام به راه‌اندازی اولین نیروگاه خورشیدی‌اش کرده بود حدود ۶ میلیون تومان به هزینه‌های پنل‌ها و دیگر تجهیزات افزوده شد، حالا برنامه‌ای برای راه‌اندازی نیروگاه دیگر ندارد. به گفته وی هزینه نصب یک نیروگاه خورشیدی کوچک حدود چند ماه قبل بیش از ۴۰ میلیون تومان بود اما در حال حاضر به بیش از ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

سوددهی بعد از پنج سال درآمد روزانه این نیروگاه خورشیدی در تابستان ۴۲ هزار تومان و در پاییز و زمستان ۳۹ هزار تومان است و اگر فردی اقدام به خرید تجهیزات آن کند حدود پنج سال بعد به دلیل اینکه درآمد آن در ماه بیش از یک میلیون تومان است می‌تواند به سوددهی برسد. این کار برای روستاییان که با خشکسالی دیگر رمقی برای فعالیت‌ کشاورزی باقی نمانده؛ می‌تواند بهترین منبع درآمد باشد و باعث ماندگاری آن‌ها در این روستا شود. این پنل نیاز به نگهداری ندارد فقط در تابستان ماهی یک بار باید تجهیزات آن را به دلیل گرفتن گرد و غبار شست اما در زمستان که اگر باران ببارد دیگر باران این کار را انجام می‌دهد و نیازی به شستشو ندارد.

دریافت تسهیلات در قالب جهاد روشنایی او در برنامه دارد تا اگر بتواند با استفاده از تسهیلات کم‌بهره‌ای که نهادهایی چون بسیج سازندگی در قالب جهاد روشنایی و… در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند بر تعداد نیروگاه‌های خورشیدی‌اش و در نتیجه درآمدش از این انرژی نورانی، رایگان و پاک بیفزاید.  آقای زارعی به دیگر روستاییان هم توصیه می‌کند اقدام به این کار کرده و برق تولیدی خود را به شرکت توزیع نیرو برق خراسان جنوبی بفروشند و منبع درآمدی پایدار را برای خود به دست آوردند چراکه دیگر استمرار قهر طبیعت هیچ رمقی برای فعالیت‌های کشاورزی و دامداری با خشک قنات‌ها و منابع آبی و فقر مراتع و… باقی نگذاشته است. به گفته او، ۳۰۰ روز آفتاب داشتن نعمتی است که می‌توان بهترین بهره را از آن برد. این تولیدکننده انرژی‌های پاک می‌گوید: ورود به این حرفه و کار نیاز به آموزش خاصی ندارد و همه می توانند با نصب پنل خورشیدی از این طریق درآمد کسب کنند. هرچند که در تشویق او به این کار برادرزاده‌اش که شرکت نصب پنل‌های خورشیدی دارد بی تاثیر نبوده اما زمانی که در تلویزیون با مزایای آن آشنا شد تصمیم به این کار گرفت. پایان پیام/۳۶۳۵/ف

دیدگاهتان را بنویسید