باشگاه «هیس‌طوری» ایجاد می‌شود؛ لزوم بازنگری کتب درسی تاریخ

اصلی‌ترین هدفی که در پویش کتابخوانی هیس‌طوری دنبال شد، این بود که یک جریان فراگیر ملی نوجوانانه و به تعبیری دهه هشتادی‌ در خصوص شناخت دقیق‌تر غرب ایجاد شود.

باشگاه «هیس‌طوری» ایجاد می‌شود؛ لزوم بازنگری کتب درسی تاریخ

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش مؤسسه فرهنگی قرآن پژوهان شمال، «هیس‌طوری» یک پویش سراسری حول مطالعه و کنشگری، پیرامون مجموعه کتاب «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی است؛ فعالیت این پویش از آبان 1401 آغاز شد و فرایند برگزاری آن تا پایان تیر 1402 ادامه داشت. هدف اصلی این پویش به بهانه مطالعه مجموعه کتاب «سرگذشت استعمار» این بود تا نوجوانان با مفهوم مهم و بنیادین ذیل عرصه دشمن‌شناسی و مطالعه تاریخ با عنوان استعمار که از غرب برخاسته، آشنا شوند. نوجوانان در «هیس‌طوری» رقیب گفتمانی کشور خود را در این جغرافیای تاریخی، اجتماعی و سیاسی شناسایی و پیشینه و تاریخچه آن را می‌شناسند؛ دهه هشتادی‌ها با رویکردهای مجموعه‌ای از کشورهای غربی که پیوسته اقدامات استعماری انجام داده‌اند، آشنا شده و با شناسنامه‌ای که آنها از خود به‌جای گذاشته‌اند، روبه‌رو می‌شوند؛ این موضوع وجه تسمیه پویش هیس‌طوری است. اختتامیه پویش هیس‌طوری دوم شهریور برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند؛ در همین راستا با مهدی شریفی دبیر پویش کتابخوانی هیس‌طوری به گفت‌وگو نشستیم. ** استقبال دهه هشتادی‌ها از پویش کتابخوانی هیس‌طوری * فارس: چه تعداد دهه هشتادی در پویش کتابخوانی هیس‌طوری شرکت کردند؟ 700 هزار نوجوان در سایت پویش هیس‌طوری شرکت کردند البته این پویش در فضای مجازی نیز بیش از 1.5میلیون مخاطب را با خود همراه کرد. * فارس: در اردوی گفت‌وگومحور چه تعداد نفر حضور داشتند؟ اردوی پویش هیس‌طوری با برنامه‌ریزی‌ها و اهداف انجام کارهای گروهی در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد؛ نفرات برتری که از مجموع 120 هزار کنش‌گر پویش هیس‌طوری به این اردو دعوت شدند، طی چند مرحله مورد ارزیابی و انتخاب قرار گرفتند که در مرحله نخست، 20 هزار کنش‌گر برتر شناسایی و انتخاب شدند، سپس 600 کنش‌گر و در مرحله پایانی، از مجموع این تعداد، 250 کنش‌گر نوجوان که نیمی دختر و نیمی از آنها را پسران تشکیل می‌دهند به این اردو دعوت شدند.

** گفتیم تاریخ بخوان و خودت قضاوت کن *فارس: پویش هیس‌طوری با چه هدفی آغاز شد و در پایان این پویش، چقدر به اهداف آن رسیدید؟  زمانی که می‌خواستیم این پویش را آغاز کنیم با توجه به شرایط اجتماعی نسل جدید جامعه که با تعبیر دهه هشتادی‌ها، آنها را می‌شناسیم و خیلی وقت‌ها می‌ترسیم که آنها از اندیشه‌ها و باورهای نسل انقلاب فاصله گرفته باشند، به این فکر می‌کردیم که چه جریان و طراحی می‌تواند این بچه‌ها را به فضای ذهنی که باید برسند، نزدیک کند. مهم‌ترین آن هم این بود که هیمنه‌ای که غرب به عنوان یک قطب تمدن‌ساز در ذهن نسل جدید ما رخنه کرده و باعث شده مثل یک حجاب، خیلی چیزها را از تصور، نگاه و حتی ذائقه نسل جدید ما تغییر دهد، بشکنیم. خب ما آن نقطه را هدف گرفتیم و مجموعه 15 جلدی کتاب‌های سرگذشت استعمار یکی از گزینه‌های مناسب بود که بتواند شناسامه غرب را از قرن شانزدهم میلادی به این طرف معرفی کند. اصلی‌ترین چیزی که دنبالش بودیم، این بود که یک جریان فراگیر ملی نوجوانانه و به تعبیری دهه هشتادی‌ در خصوص شناخت دقیق‌تر غرب و شناسنامه غرب ایجاد شود؛ غربی که می‌بینید داعیه‌دار حقوق بشر است و خودش را متمدن نشان می‌دهد، از پنج قرن پیش به این طرف و تا همین امروز از یک خوی استعماری و غارتگر نشأت گرفته است.

می‌توانیم بگوییم بزرگترین پویش نوجوانانه کتابخوانی کشور و بزرگترین پویش ضد استعماری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و بزرگترین پویش ضد استعماری دنیا به لحاظ آمار و ارقام رقم خورده است

دیدگاهتان را بنویسید