شایع‌ترین علامت فشار خون بالا بی‌علامت بودن آن است!

فشار خون بالا یکی از مشکلات سلامت در جهان محسوب می‌ شود و از آنجا که این بیماری معمولا بدون علامت است و بروز آن منجر به عوارض جدی و حتی مرگ نیز می‌شود به قاتل خاموش معروف است.

شایع‌ترین علامت فشار خون بالا بی‌علامت بودن آن است!

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، خون در عروق  با پمپاژ قلب در گردش است. قلب با گردش خون فشاری را تولید می‌کند که با این فشار، خون  در رگ‌ها حرکت می‌کند.  این فشاری که در داخل سیستم قلب و عروق است یک فشار نرمال است که برای تداوم زندگی نیاز است. اگر بنا به هر دلیلی فشار داخل این سیستم افزایش پیدا کند شخص مبتلا به پر فشاری است.  بیماری فشار خون بالا شیوع بسیار بالایی در جهان دارد و تقریبا 1.4 میلیارد جمعیت دنیا مبتلا به فشار خون هستند.  آیا فشار خون بالا علائم خاصی دارد؟ بیماری پر فشاری خون، علامت و نشانه خاصی ندارد. بالای 90 درصد فشار خون‌های خفیف و متوسط فاقد علامت هستند و چند سال بعد عوارض آن در بدن بیمار شروع می‌شود. به همین دلیل فشار خون به قاتل خاموش معروف است.  وقتی فشار خون برای زمان طولانی بالا باشد، می‌تواند علائمی در بدن ایجاد کند. البته گاهی در فشارهای خیلی بالا و طولانی مدت هم ممکن است شخص هیچ علامتی نداشته باشد و در نتیجه خود بیمار متوجه آن نشود، اما اندام‌های متفاوت را دچار نقص و نارسایی کند؛ به این دلیل لازم است افراد فشار خون خود را به صورت دوره‌ای چک کنند. به دلیل بی علامت بودن فشار خون بالا، تعداد زیادی از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و این زنگ خطری برای سلامت جوامع است. پس برای تشخیص فشار خون به عنوان یکی از بیماری‌های شایع و مهم نباید منتظر علائم باشیم. قلب یکی از ارگان‌هایی است که از فشار خون بالا آسیب می‌بیند. از جمله این که احتمال نارسایی قلبی یا سکته‌های قلبی در اثر فشار خون بالا افزایش می‌یابد.

  عوامل خطری که احتمال ابتلا به افزایش فشار خون را افزایش می‌دهد -سابقه خانوادگی فشار خون در اقوام درجه اول(وراثت) -اضافه وزن یا چاقی -دیابت -بیماری‌های کلیوی یا داخلی -کم تحرکی -استرس، عصبانیت و خشونت -نوشیدن الکل -مصرف سیگار -خوردن غذاهای مملو از سدیم(نمک) و چربی چند نکته مهم در ارتباط با فشار خون -شایع‌ترین علامت پر فشاری در واقع بی علامت بودن آن است. اما برخی علائم، ممکن است مربوط به افزایش فشارهای خیلی بالا باشد. مثل سردرد خصوصا در پشت سر یا حس فشار یا سنگینی روی سینه. -گاهی علت فشار خون بالا یک بیماری خاص است و به همین دلیل باید توسط پزشک بررسی شود که به این موارد فشار خون ثانویه می‌گوییم.  – با افزایش سن، شیوع این بیماری به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند اما کم تحرکی باعث می‌شود حتی در سنین پایین و جوانی فرد مبتلا به پر فشاری شود. -مهمترین راه اندازه‌گیری فشار خون با حالت‌های استاندارد است که باید به صورت دوره‌ای انجام شود.  -داروهای فشار خون بسیار متنوع هستند و نوع و دُز آن باید حتما توسط پزشک تجویز شود. -برای درمان پرفشاری نیازی به علائم نیست و پزشک برای افراد با فشار خون بالا داروی مناسب تجویز می‌کند. 

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید