پهپادهراسی با چاشنی بمب اتم علیه ایران!

تحریم بالستیکی و پهپادی ایران طبق برجام در مهر ۱۴۰۲ برداشته می‌شود. فضاسازی رسانه‌ای غرب نشان از آن دارد که ضلع اروپایی برجام درصدد ایجاد اختلال در این روند است. امری که بدون هزینه نخواهد بود.

پهپادهراسی با چاشنی بمب اتم علیه ایران!

فارس پلاس؛ روایت روز –  برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شامل محدودیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای برای ایران بود. برخی از محدودیت‌ها، تاریخ انقضای معینی دارند که از آن به عنوان بندهای غروب (Sunset Clauses) برجام یاد می‌کنند. مهر ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳) موعد یکی از این بندهاست. بند مورد توجه غرب مربوط به اتمام محدودیت‌های حوزه پهپادی و موشکی است. این بند از قرار ذیل است: برداشتن محدودیت‌های سازمان ملل در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) و تولید موشک‌های بالستیک ایران. برداشتن ممنوعیت واردات و صادرات فناوری مرتبط با صنایع موشکی نظیر موشک و پهپاد با برد ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۶ مایل) یا بیشتر توسط سازمان ملل.  

بندهای غروب برجام در مهر ۱۴۰۲ | منبع: iranprimer

مهر ۱۴۰۲ محدودیت‌های دیگری نیز باید لغو گردد. اما به دلیل عدم اجرای مفاد اقتصادی توافق از روز صفر اجرای برجام، اقدامی در جهت رفع تحریم از سوی بلوک غرب شکل نخواهد گرفت. هیچ یک از رفع محدودیت‌ها در زمینه اقتصادی یا برنامه هسته‌ای کشورمان نظیر موضوع سانتریفیوژهای پیشرفته نیست. اما با نزدیکی به موعد بندهای غروب در زمینه موشک و پهپاد، سیاست ایجاد فضای ابهام در زمینه فعالیت‌های ایران در دستور کار رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

آسوشیتدپرس (Associated Press) روز اول خرداد با استناد به تصاویر ماهواره‌ای نوشت که ایران نزدیک تاسیسات نطنز در رشته کوه زاگرس (فلات مرکزی) درحال ساخت یک تاسیسات هسته‌ای در عمق ۸۰ الی ۱۰۰ متری زمین است. این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت که این تاسیسات مذکور تحت حفاظت نیروهای سپاه پاسداران است.

آسوشیتدپرس منطقه ادعایی را «کوه کلنگ» عنوان کرده و عمق تاسیسات مذکور را بیشتر از تاسیسات فردو اعلام کرده است. دلیل این است که پس از ساخت تاسیسات فردو در ایران، ارتش آمریکا مدعی شد بمب سنگرشکنی تحت عنوان « GBU-57» را ساخته که قادر است تا عمق ۶۰ متری رسوخ کند و منفجر شود. تاسیسات در این عمق فراتر از عمق نفوذ تسلیحات موجود در ارتش آمریکاست.[2]  

دیدگاهتان را بنویسید