راهکارهای امام هادی برای انجام توبه نصوح چیست؟

خوب است همین ابتدای بهار توبه و بندگی، با توجه به روایتی نورانی از امام هادی علیه السلام،توبه را از زاویه ای دیگر ببینیم و با پیدا کردن نگرشی جدید به مبحث توبه، دریچه های تازه تری به رویمان باز شود.

راهکارهای امام هادی برای انجام توبه نصوح چیست؟

گروه زندگی؛ راضیه ابراهیمی: “هادی اگر تویی که کسی گُم نمی شود.” تکراریست؟ باشد! پذیرفته ایم که برخی تکراری ها همیشه حلاوت دارند.به هر حال روی نقشه زندگی همه مان، یک نقطه های کوری هست. گاهی همین تکرار ها، قوّت می شود برای قرار دل های از هم پاشیده مان. در این گزارش حجت الاسلام علیرضا بیاتانی با توضیح یکی از روایت های نورانی امام هادی علیه السلام، دریچه های تازه تری از مبحث توبه را به رویمان باز می کند. *توبه نصوح چیست؟ باطنی مثل ظاهر، بلکه بهتر از ظاهر! این گزاره را را امام هادی علیه السلام لازمه‌ی توبه نصوح می داند. حجت الاسلام بیاتانی در این خصوص می گوید:«سه ماه پرفیض رجب و شعبان و رمضان، بهار عبادت و فرصت مناسب تری برای بازگشت به سوی خدا هستند و خوب است در این فرصت نورانی در رابطه ی مان با خدا و کیفیت بندگی مان به درگاه او تجدیدنظر کرده و خودمان را در مسیر تقرب به او با سرعت بیشتری جلو ببریم. خوب است همین ابتدای بهار توبه و بندگی با توجه به روایتی نورانی از امام هادی علیه السلام، توبه را از زاویه ای دیگر ببینیم و با پیدا کردن نگرشی جدید به مبحث توبه دریچه های تازه تری نیز به سوی آن به رویمان باز شود.زمانی که از امام هادی علیه السلام پرسیدند توبه ی نصوح چیست؟ایشان پاسخ دادند:أنْ یَکونَ الباطِنُ کالظّاهِرِ وأفْضَلَ مِن ذلکَ.یعنی این است که باطن مثل ظاهر بلکه بهتر از ظاهر شود.(جلد ۶ بحارالانوار).»

حجت الاسلام بیاتانی کارشناس دینی  *واقعا پاکی دل، کافیست؟! «دل، باید پاک باشد!» این هم تکراریست؟ باشد! برای توضیح و اثبات اشتباه بودن برخی گزاره های پر تکرار،به ناچار تکرارشان می کنیم.اما اشتباه بودن این گزاره را حجت الاسلام بیاتانی با توجه به همان روایت توبه نصوح از امام هادی ،به خوبی توضیح می دهد:«قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چگونه می شود باطن را بهتر از ظاهر کرد. این سوال مطرح می شود که چرا امام ابتدا فرمودند باطن مثل ظاهر شود و سپس یک گام فراتر رفته و بهتر شدن باطن از ظاهر را بیان فرمودند؟پاسخ این است که امام می خواهند تفکر غلط بی توجهی به صلاح ظاهر را نفی کنند و جلوی سوء استفاده ی کسانی که معتقدند پاکی دل کافی است و ظاهر و سلوک دیندارانه لازم نیست را بگیرند.درواقع وقتی امام می فرمایند توبه این است که باطنت مثل ظاهرت شود پیش فرض این بیان، طهارت ظاهری و رفتاری و سلوکی است.»

مرقد مطهر امام هادی (ع) *عبادت و حسنات پنهانی راهی برای بهتر شدن باطن از ظاهر «هرکس در ماه رجب صدقه بدهد،خداوند روز قیامت در بهشت او را به ثوابی گواهی می دارد که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به خاطر بشری خطور نکرده است.(بحار الانوار، ج۹۷)» حالا این فرمایش مولایمان امام علی علیه السلام را ضمیمه کنید به ادامه صحبت های حجت الاسلام بیاتانی و کِیفش را ببرید:«حال باید به پاسخ این سوال بپردازیم که برای ارتقاء باطن برای اینکه هم تراز ظاهر یا حتی بهتر از آن شود چه باید کرد؟» یکی از مهمترین راهکارهایش عبادات و حسنات مخفی و به دور از چشم دیگران است.لذا طبق روایات صدقه  مستحبی اگر پنهان باشد ثوابش ۷۰ برابر است.یا طبق روایت دیگری از امیرالمومنین علیه السلام:صَدَقَةُ اَلسِّرِّ فَإِنَّهَا تُکفِّرُ اَلْخَطِیئَةَ وَ صَدَقَةُ اَلْعَلاَنِیةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِیتَةَ اَلسُّوءِ که حضرت برای صدقه ی پنهانی اثر درونی و تهذیبی و برای صدقه ی آشکار اثر بیرونی ذکر می کنند و این بیانگر تاثیر ویژه  حسنات پنهانی در ارتقاء و تهذیب باطن است.همچنین باید به آیه ی شریفه ی تَتَجَافَىٰ جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَاشاره کرد که برای نمازشب و مناجات سحرگاهی که یکی از بارزترین مصادیق عبادات پنهان است پاداشی فوق تصور انسان را ذکر می کند.»

*زیارت جامعه کبیره،منبعی جامع برای افزایش معرفت به ساحت امام مرحوم فاطمی نیا اهمیت و جایگاه زیارت جامعه کبیره را این گونه بیان کرده بود:«اگر بعضی از فرازهای جامعه کبیره را کسی بفهمد، ممکن است وجودش منشأ خوارق عادات بشود؛ فلسفه زیارت جامعه به این دلیل بود که لازم بود شیعه تکانی بخورد.» حجت الاسلام بیاتانی یکی دیگر از عوامل اصلاح و ارتقاء باطن را اتصال آن به معدن نور و طهارت،یعنی وجود مقدس امام می داند و در ادامه می گوید:«نمی شود بدون اتصال به امام باطن را بهتر از ظاهر و به عبارت دیگر توبه نصوح کرد و مقدمه این اتصال و دوام آن معرفت است.برای افزایش معرفت به ساحت امام،منبعی جامع تر و مورد اعتمادتر از زیارت جامعه ی کبیره ی صادر شده از امام هادی علیه السلام سراغ نداریم. در قدم اول پیشنهاد می شود همان گونه که زیارت عاشورا و دعای عهد و دعای ندبه و … در بین ما رواج دارند و مجالسمان را به آنها زینت می دهیم؛اهتماممان به زیارت جامعه  کبیره را نیز بیشتر کرده و در منازل و مساجد و حسینیه ها جلسه ی زیارت جامعه  کبیره همراه با دعوت از استادی برای شرح مضامین آن برگزار کنیم و عطر معرفت به جایگاه رفیع امام را در جامعه و شهر و دیارمان بپراکنیم. همچنین لازم است آنقدر فرازهای این زیارت نورانی را در فضای حقیقی و مجازی و به صورت تابلو و پرچم و پیامک و … منتشر کنیم و به دیگران برسانیم که به مرور زمان لباس غربت از تن آنها خارج شده و در بین مردم جامعه معروف شوند.مثلا وقتی باران می بارد عبارت نورانی «بکم ینزل الغیث» زیارت جامعه ی کبیره در قالب یک پیام زیبا و تاثیرگذار در فضای مجازی و حقیقی به مردم یادآوری شود. لازمه  افزایش معرفت به امام(چه به صورت شخصی و چه به صورت اجتماعی) ایجاد و تقویت اتصال روحی با امام است.» پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید